Opintomatka Viroon

Kukkian seudun matkailullisen kehittämisen edistämiseksi tehtiin opintomatka Viroon. Matkalla haettiin oppia EU-rahoitetuista kylä- ja erämatkailuun soveltuvista kohteista. Perhematkailu vaatii omat panostuksensa ja lapsien huomioiminen lomasuunnitelmissa kaipaa erityistä lisähuomiota. Tämä näkökulma huomioitiin myös opintomatkalla.

Syyskuun 2016 lopussa toteutui kolmen päivän matka. Tallinnan satamasta alkaen koko matkan ajan porukkaa luotsasi pärnulainen opas Aivo Luhaoja. Ryhmän koko oli 12 henkilöä, joista yksi lapsi.

Virossa on panostettu matkailuun paljon. Markkinoinnissa ja esittelyssä on hyödynnetty runsaasti visuaalista, tarinallista ja videoin tapahtuvaa kerrontaa.

​​​​​​​Sydän-Hämeen Lehti julkaisi matkasta ison jutun Syysnumerossa 26.10.2016.

Ensimmäinen päivä

Laivamatkan jälkeen linja-automme suuntasi Tallinnasta kohti kaakkoa.

Huikea aloitus matkalle oli ensimmäinen pysähdys Paidessa Ajakeskus Wittensteinissa. Uskomaton panostus aikamatkailuun piti mielenkiintoa yllä koko kierroksen ajan.

Matka jatkui Otepäähän, jossa tutustuimme kahvila LUMIin ja nautimme kauniin sekä herkullisen lounaan.

Siirryimme Võruun, jossa veimme tavaramme Hotelli Tamulaan. Välittömästi lähdimme tutustumaan Metsavenna Taluun Vastse-Roosan kylässä. Tilalla teimme patikkaretken isännän kerrottua meille ensin historiaa. Pääsimme käymään bunkkerissa ja illan pimetessä katsoimme sisällä videon tilan historiaan liittyen. Palasimme hotellille myöhäiselle päivälliselle ja ansaituille unille.

Toinen päivä

Aamiaisen syötyämme pakkasimme tavarat ja lähdimme Võrun ja Valgan rajalla sijaitsevaan Karulan kansallispuistoon katsomaan, kuinka mm. Viron alkuperäisen luonnon säilyttämiseksi toimitaan. Kansallispuiston alueella on kaikkiaan 38 järveä! Kohteenamme oli järvistä suurin Ähijärv, 176 hehtaaria.

Matkasuunnitelman mukaan kansallispuistosta oli määrä ajaa Munamäen näkötornille. Kävimme sen juurella, mutta torni oli joutunut remontin kohteeksi. Kiitos paikallisen oppaamme suunnitelma vaihtui lennossa Satakielilaakson vierailuksi, Rõugen alkulaakson retkeilyreitin varrelle. Menimme retkeilyreittiä kävellen Tindioru Talun kalalammelle. Reitin varrella näimme vesioinaan, joka on toiminut vuosikymmeniä ja toimii yhä.

Käveltyämme siirryimme linja-autoon ja saimme nähdä matkalla kaunista ja hyvin hoidettua Viroa. Kohteemme Kunstimäe matkailutila oli viihtyisä, kiehtova ja houkutteleva. Lounaamme oli maittava ja näkyvät ruokailun aikana upeat.

Kunstimäestä palasimme Otepäähän ja kävimme ihastelemassa seikkailupuistoa. Seikkailupolut ovat hurjia!  Hienosti rakennettu kohde.

Seikkailusta siirryimme linja-autoon ja sillä majapaikkaamme Leigon tilalle.

Tilalla saimme käyttöön kokonaan ison talon. Alakerran oleskelutilassa loimusi takassa elävä tuli. Samoin kodikkaassa salissa, jossa söimme, paloi takassa tuli. Penkeillä allamme oli pehmoiset lampaantaljat. Tilan erikoisin ratkaisu oli järvessä tekosaari, jonka päälle on rakennettu esiintymislava kesäisiä musiikkijuhlia varten.

Ruokailun ja tilaan tutustumisen jälkeen oli ihanaa kavuta majatalon  yläkertaan ja painaa pää tyynyyn omassa huoneessa.